Blog

Zielone warzywa

Zielone warzywa dlaczego warto je jeść? 

 

Jarmuż, roszponka, szpinak, seler naciowy, natka pietruszki, brokuły, zielony groszek, awokado, kapusta, karczochy brokuły…to tylko kilka z najbardziej popularnych, zielonych warzyw, które warto jeść, aby zadbać o piękną skórę i zgrabną sylwetkę. 

W Naszej diecie nie powinno zabraknąć najważniejszej grupy produktów jakimi są warzywa i owoce. To one stanowią podstawę Piramidy Żywieniowej przygotowanej przez Instytut Żywienia i Żywności . Bez względu na kolor powinniśmy spożywać każde warzywo czy owoc ponieważ  niesie ze sobą witaminy i minerały czyli  składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są również główną składową wpływającą na nasze samopoczucie oraz wygląd. Warto jednak wiedzieć , że barwę owocom i warzywom nadają naturalne barwniki takie jak antycyjanozydy, chlorofil czy karotrenoidy. Substancje te wykazują również silne działanie biologiczne. Oznacza to , że różne grupy warzyw mogą mięć inne składni odżywcze. Do prawidłowo zbilansowanej diety potrzebne są wszystkie składniki znajdujące się w nich a więc cała paleta barw warzyw i owoców. Podział taki mimo , że bardzo uproszczony może być pomocny w planowaniu codziennych posiłków.

Często pomijaną grupą warzyw są zielone warzywa i owoce. Barwa ich jest zasługą chlorofilu czyli związku chemicznego obecnego w roślinach i algach którego funkcją jest wychwytywanie światła i przekazywanie energii. Grupę warzyw zielonych charakteryzuję duża zawartość witamin C , z uwagi na działanie antyoksydacyjne zmniejszają ryzyko nowotworów. Nieocenionym źródłem jest jednak bogactwo kwasu foliowego. Według badań niedobór folianów jest bardzo powszechny. Kwas foliowy jest niezbędny szczególnie dla kobiet planujących ciążę czy już będących w ciąży . Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych , z których powstaje DNA, reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek. Udowodniono też , że wpływa na obniżenie poziomu homocysteiny (podwyższony poziom zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych) . Dodatkowo bogactwo zielonych warzyw działa korzystnie na stan skóry , włosów i paznokci. Przyśpiesza także gojenie stanów zapalnych , łagodzi objawy wrzodów żołądka , wspomaga pracę jelit. Jarmuż, roszponka, szpinak ,seler naciowy , natka pietruszki, brokuły, zielony groszek, awokado, kapusta,karczochy są również bezcennym źródłem  żelaza , witamin z grupy B, wapnia i błonnika. Są to warzywa niskokaloryczne dlatego też bez obawy mogą być podstawą naszych posiłków i „legalnych” przekąsek. Warto zwrócić uwagę również na obecny w zielonych warzywach kwas liponowy , który bierze udział w detoksykacji organizmu , ma właściwości przeciwcukrzycowe , moczopędne i pełni funkcje ochronne. Warzywa te najlepiej spożywać świeże na  surowo w postaci sałatek i koktajli pamiętając , że procesy przetwarzania i długiego przechowywania warzyw, naraża je na większe straty cennych dla naszego zdrowia i wyglądu witamin.

 

Umów się na wizytę telefonicznie

phone
882 11 88 90
12-3-461-161
Gabinet otwarty:
poniedziałek - piątek: 8:00 - 20:00
sobota: 8:00 - 14:00

Zobacz jak dojechać

ASPALIA
Centrum medycyny estetycznej

ul. Wł. Żeleńskiego 86, 31-353 Kraków

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI